SPECJALISTA TERAPII SI
mgr Aleksandra Pajor
mgr Hanna Sółkowska
Uczymy się i rozwijamy przez zmysły. Wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie. W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe. Nasze układy zmysłowe współdziałają ze sobą, wpływając na siebie i pomagając sobie wzajemnie w wykonywaniu zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem. Dobrze zaplanowane i systematycznie wykonywane codzienne czynności oraz właściwa zabawa stanowią solidny fundament do prawidłowego rozwoju.
Terapia Integracji Sensorycznej to terapia ruchem z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, zapewniającego dzieciom ćwiczenie funkcji sensorycznych i motorycznych podczas ciekawych aktywności, które mają na celu poprawę funkcjonowania centralnego układu nerwowego dziecka. Terapia SI polega na wykonywaniu przez dziecko kierowanych aktywności i ćwiczeń ruchowych stymulujących układ przedsionkowy, propriocepcji, dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku, co wpływa na poprawę integracji bodźców sensorycznych. Zarówno niewielkie jak i poważne deficyty percepcyjnego układu zmysłowego mogą wpływać niekorzystnie na naukę szkolną, umiejętność zabawy, zdolności ruchowe czy mowę.
Ważniejsze wskazania do terapii:
• nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe;
• zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe;
• zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności;
• problemy z równowagą i koordynacją ruchową;
• trudności w uczeniu się;
• nadruchliwość, trudności z koncentracją uwagi;
• opóźnienie i zaburzenia rozwoju mowy;
• opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka);
• niewłaściwy wzorzec postawy i chodu;
• niskie poczucie własnej wartości;
• kłopoty z dobrą organizacją;
• autyzm;
• ADHD, ADD;
• zespół Downa;
• MPD (mózgowe porażenie dziecięce);
• niepełnosprawność umysłowa, dzieci niedosłyszące, niedowidzące.
Przeciwwskazania do terapii:
• świeże urazy wymagające zaopatrzenia medycznego – złamania, zwichnięcia, skręcenia stawów, krwotoki.
Zasady przyjęcia pacjentów na zajęcia terapeutyczne metodą integracji sensorycznej (SI) w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Warszawie:
1. Nabór na zajęcia terapeutyczne SI odbywa się raz w roku.
2. Podstawą do kwalifikacji dziecka na zajęcia terapeutyczne jest diagnoza procesów integracji sensorycznej (inaczej: ocena rozwoju procesów integracji sensorycznej).
3. Diagnoza Integracji Sensorycznej nie może być starsza niż 3 lata.
4. Na zajęcia przyjmujemy dzieci zamieszkujące (dotyczy dzieci nie objętych jeszcze opieką placówki oświatowej) lub uczęszczające do placówek w rejonie działania naszej Poradni.
5. Nie przyjmujemy dzieci, które uczestniczyły już lub uczestniczą w terapii w innych placówkach oświatowych, placówkach NFZ oraz prywatnych.
6. Na zajęcia przyjmowane są dzieci, które ukończyły 3 rok życia, a nie ukończyły 8 roku życia.
7. Zapisy na terapię SI prowadzone są w sekretariacie Poradni przy ul. Karolkowej 53A.
Rodzic zobowiązany jest dostarczyć do sekretariatu:
• wniosek o przyjęcie dziecka na zajęcia (wniosek do pobrania na stronie Poradni),
• diagnozę SI,
• aktualne zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań do udziału w terapii integracji sensorycznej (nie starsze niż trzy miesiące; jest ono potrzebne wyłącznie do kwalifikacji na zajęcia, nie jest konieczne do procesu diagnostycznego).
8. Na podstawie złożonych dokumentów powołany przez dyrektora Poradni zespół rozpatruje wnioski i określa listę osób przyjętych na zajęcia w zależności od stopnia zaburzeń.
9. O wynikach rekrutacji Rodzice informowani są telefonicznie.
10. Terapia odbywa się raz w tygodniu i trwa 50 min.
11. Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden cykl roku kalendarzowego – od września do sierpnia. Nie ma możliwości przedłużenia zajęć terapeutycznych o kolejny rok.
Kryteria przyjęć na zajęcia Integracji Sensorycznej:
Podstawowym kryterium jest stopień zaburzeń SI wynikający z diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej.
1. Dzieci z zaburzeniami SI oraz opinią o wczesnym wspomaganiu lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które nie korzystały w naszej Poradni z tego rodzaju zajęć.
2. Dzieci z zaburzeniami SI, które wcześniej nie korzystały z terapii SI w naszej Poradni.
Zasady uczestniczenia w zajęciach SI:
1. Terapia odbywa się raz w tygodniu i trwa 50 minut.
2. Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o nieobecności dziecka na zajęciach.
3. Trzy kolejno nieusprawiedliwione nieobecności dziecka oznaczają zakończenie terapii.
4. Jeśli frekwencja dziecka na zajęciach jest niska w przeciągu dwóch kolejnych miesięcy (nieobecności wynoszą 50%), mimo zwolnienia lekarskiego, dziecko może zostać skreślone z listy uczestniczących w zajęciach SI w PPP nr 2.
5. Podczas zajęć obowiązuje wygodny strój.
6. Opiekun punktualnie przyprowadza dziecko i punktualnie odbiera je po zajęciach.
7. Rodzic zobowiązany jest dostarczać na bieżąco wyniki istotnych specjalistycznych badań zleconych przez terapeutę.
8. Dzieci chore (kaszlące, z katarem lub gorączką) nie będą przyjmowane na zajęcia w danym dniu.
9. Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden rok przedszkolny lub szkolny. Dziecko może być objęte zajęciami terapii SI w PPP nr 2 tylko raz.