Szkoły podstawowe

UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH - ZAKRES POMOCY

Udzielamy pomocy dzieciom w następującym zakresie:


  • określenie poziomu funkcjonowania umysłowego, emocjonalnego i społecznego;
  • uzdolnień i predyspozycji
  • przyczyn niepowodzeń szkolnych
  • ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce
  • specyficznych trudności w nauce: dysleksja, dysgrafia, dysortografia,dyskalkulia
  • konsultacje, porady
  • indywidualne i grupowe zajęcia psychoedukacyjne
  • zajęcia integracyjno – adaptacyjne
  • grupowe zajęcia terapeutyczne
  • terapia psychologiczna indywidualna
  • terapia grupowa:
    - dla dzieci z trudnościami w relacjach rówieśniczych ( potocznie określanych jako nieśmiałe)
    - zajęcia terapeutyczno – rozwojowe dla uczniów z klas IV-VI 
    - warsztaty antystresowe
    - trening pewności siebie
  • diagnoza logopedyczna
  • terapia indywidualna zaburzeń mowy

Terapia Integracji Sensorycznej to terapia ruchem z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, zapewniającego dzieciom ćwiczenie funkcji sensorycznych i motorycznych podczas ciekawych aktywności, które mają na celu poprawę funkcjonowania centralnego układu nerwowego dziecka. Terapia SI polega na wykonywaniu przez dziecko kierowanych aktywności i ćwiczeń ruchowych stymulujących układ przedsionkowy, propriocepcji, dotyku, wzroku, słuchu, węchu i smaku, co wpływa na poprawę integracji bodźców sensorycznych. Zarówno niewielkie jak i poważne deficyty percepcyjnego układu zmysłowego mogą wpływać niekorzystnie na naukę szkolną, umiejętność zabawy, zdolności ruchowe czy mowę.

Ważniejsze wskazania do terapii:
•    nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe;
•    zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe;
•    zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności;
•    problemy z równowagą i koordynacją ruchową;
•    trudności w uczeniu się;
•    nadruchliwość, trudności z koncentracją uwagi;
•    opóźnienie i zaburzenia rozwoju mowy;
•    opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka);
•    niewłaściwy wzorzec postawy i chodu;
•    niskie poczucie własnej wartości;
•    kłopoty z dobrą organizacją;
•    autyzm;
•    ADHD, ADD;
•    zespół Downa;
•    MPD (mózgowe porażenie dziecięce);
•    niepełnosprawność umysłowa, dzieci niedosłyszące, niedowidzące.

Przeciwwskazania do terapii:
•    świeże urazy wymagające zaopatrzenia medycznego – złamania, zwichnięcia, skręcenia stawów, krwotoki.


Zasady przyjęcia pacjentów na zajęcia terapeutyczne metodą integracji sensorycznej (SI) w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Warszawie:
1.    Nabór na zajęcia terapeutyczne SI odbywa się raz w roku.
2.    Podstawą do kwalifikacji dziecka na zajęcia terapeutyczne jest diagnoza procesów integracji sensorycznej (inaczej: ocena rozwoju procesów integracji sensorycznej).
3.    Diagnoza Integracji Sensorycznej nie może być starsza niż 3 lata.
4.    Na zajęcia przyjmujemy dzieci zamieszkujące (dotyczy dzieci nie objętych jeszcze opieką placówki oświatowej) lub uczęszczające do placówek w rejonie działania naszej Poradni.
5.    Nie przyjmujemy dzieci, które uczestniczyły już lub uczestniczą w terapii w innych placówkach oświatowych, placówkach NFZ oraz prywatnych.
6.    Na zajęcia przyjmowane są dzieci, które ukończyły 3 rok życia, a nie ukończyły 8 roku życia.
7.    Zapisy na terapię SI prowadzone są w sekretariacie Poradni przy ul. Karolkowej 53A.
Rodzic zobowiązany jest dostarczyć do sekretariatu:
•    wniosek o przyjęcie dziecka na zajęcia (wniosek do pobrania na stronie Poradni),
•    diagnozę SI,
•    aktualne zaświadczenie od lekarza o braku przeciwwskazań do udziału w terapii integracji sensorycznej (nie starsze niż trzy miesiące; jest ono potrzebne wyłącznie do kwalifikacji na zajęcia, nie jest konieczne do procesu diagnostycznego).
8.    Na podstawie złożonych dokumentów powołany przez dyrektora Poradni zespół rozpatruje wnioski i określa listę osób przyjętych na zajęcia w zależności od stopnia zaburzeń.
9.    O wynikach rekrutacji Rodzice informowani są telefonicznie.
10.    Terapia odbywa się raz w tygodniu i trwa 50 min.
11.    Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden cykl roku kalendarzowego – od września do sierpnia. Nie ma możliwości przedłużenia zajęć terapeutycznych o kolejny rok.

Kryteria przyjęć na zajęcia Integracji Sensorycznej:
Podstawowym kryterium jest stopień zaburzeń SI wynikający z diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej.
1.    Dzieci z zaburzeniami SI oraz opinią o wczesnym wspomaganiu lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które nie korzystały w naszej Poradni z tego rodzaju zajęć.
2.    Dzieci z zaburzeniami SI, które wcześniej nie korzystały z terapii SI w naszej Poradni.

Zasady uczestniczenia w zajęciach SI:
1.    Terapia odbywa się raz w tygodniu i trwa 50 minut.
2.    Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o nieobecności dziecka na zajęciach.
3.    Trzy kolejno nieusprawiedliwione nieobecności dziecka oznaczają zakończenie terapii.
4.    Jeśli frekwencja dziecka na zajęciach jest niska w przeciągu dwóch kolejnych miesięcy (nieobecności wynoszą 50%), mimo zwolnienia lekarskiego, dziecko może zostać skreślone z listy uczestniczących w zajęciach SI w PPP nr 2.
5.    Podczas zajęć obowiązuje wygodny strój.
6.    Opiekun punktualnie przyprowadza dziecko i punktualnie odbiera je po zajęciach.
7.    Rodzic zobowiązany jest dostarczać na bieżąco wyniki istotnych specjalistycznych badań zleconych przez terapeutę.
8.    Dzieci chore (kaszlące, z katarem lub gorączką) nie będą przyjmowane na zajęcia w danym dniu.
9.    Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden rok przedszkolny lub szkolny. Dziecko może być objęte zajęciami terapii SI w PPP nr 2 tylko raz.

  • określenie przyczyn niepowodzeń szkolnych
  • ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce
  • specyficznych trudności w nauce: dysleksja, dysgrafia, dysortografia,dyskalkulia
  • konsultacje, porady
  • grupowe zajęcia psychoedukacyjne
  • zajecia korekcyjno – kompensacyjne –skierowane do uczniów, którzy mają wskazania w opinii do tego typu zajęć, które:
    - usprawniają poprawność pisania i czytania
    - podnoszą umiejętności matematyczne
    - usprawniaja percepcje wzrokową, słuchową, pamięć i koncentrację uwagi